Hur man blir modell

Amanda:
Hej! Jag har en fråga och skulle bli jätte glad om du ville svara.

Jag är 13 år gammal och vill gärna bli modell. Jag undrar hur jag ska göra. Har du nåt tips på nån man kan skicka in bilder till eller hur är det egentligen man gör. JAg kanske är lite efterbliven :/

Hur gjorde du för att bli modell?

Och förresten hur small måste man vara ungefär? :)

Ja, ni ser, dessa frågor återkommer en hel del faktiskt. Kikar man in under kategorin "Frågor & svar" finns det lite historia, tips m.m. just angående mitt modellande. Men det finns säkert fler som undrar, så jag kan skriva upp lite olika punkter för hur man söker in som modell och hur man ska se ut.


Hur man blir modell:

1. Mitt bästa tips är att skicka in lite bilder till en agentur som ligger i staden/orten där du bor, det blir jobbigt om den ligger på andra sidan Sverige. (I alla fall när man är så ung.) Det finns olika krav för att bli modell, du bör vara 170 cm lång och vara minst 14 år. (Mikas tar modeller som är 13.) Jag kan tycka att du väntar tills du är 14 eller skickar in lite bilder nu och väntar för att se vad dom säger. Antingen är de inte intresserade eller så kanske de vill att du ska skicka in nya bilder vid 14 års ålder, t.ex.

Gör såhär att du ber någon kompis eller någon i familjen att ta en bild rakt framifrån i helkropp och en i porträtt (ansiktsbild). Tänk på att bära tajta jeans och enkelt tajt linne i svart eller vitt. Gärna lite klack på det. Kolla in vad det finns för olika agenturer i din hemstad, de bästa i stockholm är Mikas och Stockholmsgruppen, i Göteborg om du bor där omkring är det Avenue Modeller som gäller, de har längst och bäst erfarenhet av branschen i Sverige, annars finns det också Modellink som är väldigt bra. Kolla också kraven som agenturen har, så du vet vad du ska skriva när du skickar in bilderna. (Om någon undrar om någon agentur, om den är seriös och proffessionell t.ex. är det bara att skriva en kommentar så kollar jag gärna upp den åt dig och säger vad jag tror.)

2. Skriv med dina mått i mejlet, alltså längd, byst, midja, rumpa - storlek 34/36 brukar vara kravet. (Vissa agenturer tar även plus-size models, t.ex. modellink i västra götaland.)

3. Vänta på svar från agenturen men tro inte att du blir anställd direkt. Jag har bara varit hos en agentur, men många får söka länge. Det är dock lite svårt i Sverige då utbudet av agenturer inte ens är i närheten av vad USA har. Tyra Banks gick till ca. 9 agenturer innan hon blev antagen! Det finns kanske många agenturer men det gäller att söka till dom som är seriösa.


Lycka till!


Kommentarer
Postat av: kajsa

Tips till Amanda :



Nu vet jag inte var du bor. men ville oxå bli modell, jag berättade det för min mamma, och lite senare hittade hon en annons i tidningen om att modellink sökte barnmodeller och vuxenmodeller.

Jag skickade in bilder, det räckte med några semester bilder, men bilder där man ser hur du ser ut. Och efter ett tag svarade dom att dom ville att jag skulle komma in till modellink och ta några bilder, och sedan var jag där en gång till. Sedan när jag fyllde 14 flyttades jag upp till people/new faces. Modellink har även casting lite då och då, då får man träffa personer från andra argenturer, t.ex två av modellern från modellink ska åka till tokyo i 2 månader. Så skicka in bilder till modellink om du bor nära göteborg, för dom tar emot barn modeller (som sedan går upp till vuxna).

Det är en super bra argentur att vara modell i, enligt mig då, så varit det ett tag nu :)

2010-11-28 @ 21:05:47
URL: http://kajsaloviisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Får du betalt för att vara modell?

2010-12-01 @ 17:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0